Два роки без водопостачання: як у Миколаєві трамваєм та тролейбусом підвозять очищену воду
Російські окупанти підірвали цілеспрямовано водогін, який постачав з річки Дніпро воду до Миколаєва. Це сталося 12 квітня 2022 року.
Після того, як місто залишилось без централізованої води, у Миколаєві почали пробурювати свердловини та облаштовувати точки, аби люди мали доступ до очищеної води.
«Миколаївелектротранс» стало одним із перших комунальних підприємств, яке організувало підвіз води у віддалені райони.
Про ситуації із водою у Миколаєві ми писали у 2022 році, а тепер розповідаємо, як за допомогою електротранспорту організували підвіз води для містян.
Першу свердловину пробурили через півтора тижня після підриву
Директор «Миколаївелектротранс» Юрій Сметана розповів, що над пошуком альтернативних джерел води працювала й місцева влада, й комунальні підприємства.
«У квітні 2022 року, десь через півтора тижня після підриву водогону, ми пробурили першу свердловину на території нашого підприємства. Її глибина сягає 42 метри. З неї ми заливаємо у місткості воду та розвозимо її тролейбусом та трамваєм», – говорить Юрій Сметана.
Як зазначив директор підприємства, спочатку це була технічна вода, яку миколаївці використовували здебільшого в побуті. Поліпшити якість води допомогла Житомирська міська рада, яка передала станцію зворотнього осмосу води, завдяки якій вода стала придатною для споживання.
«Ми розвозимо воду щоденно, без вихідних. За підвіз води закріплені окремі працівники підприємства. За один день ми видаємо безкоштовно загально 28 кубічних метрів води: трамваєм – 12, тролейбусом – 16», – зазначив Юрій Сметана.
Для підвозу води використовують тролейбуси та трамваї, які не возять пасажирів. Щоденний «водний» маршрут електротранспорту охоплює вісім локацій. Воду розвозять згідно з графіком.
«Ми визначали локації так, щоб максимально покрити територію міста точками очищеної води. Тобто, щоб кожний миколаївець міг набрати води, далеко не відходячи від дому. І, звісно, це такі локації, щоб наш електротранспорт міг туди заїхати. Це ціла логістика, адже поки триває роздача води, трамвай чи тролейбус не мають заважати іншим здійснювати пасажирські перевезення. Графік також у нас залишається стабільним, останній раз ми його коригували під час блекауту», – повідомив директор підприємства.
Раз на місяць «Миколаївелектротранс» проводить повну дезінфекцію ємкостей для води, а також постійно стежить за технічним наглядом електротранспорту. Крім того, періодично проводиться аналіз і якості самої води.
«Ми замовляємо цей аналіз. Якщо вода не відповідає певним нормам, то ми на декілька днів припиняємо підвіз води. На щастя, за два роки, таких моментів було не багато», – резюмував Юрій Сметана.
У червні 2023 року депутати міської ради затвердили програму «Доступна вода». З міського бюджету виділяють кошти на обслуговування, утримання та ремонти систем очищення води у Миколаєві. Проте комунальне підприємство «Миколаївелектротранс» не включили в профільну програму, тож воно покриває витрати на підтримку підвозу очищеної води поки що власними коштами.
Люди дякують за воду
Віктор працює на КП «Миколаївелектротранс» вже 18 років водієм трамвая. Він не покидав місто й з початку війни та продовжував виконувати свою роботу, попри щоденні обстріли. Розвозити воду миколаївцям чоловік почав у вересні 2023 року.
«Я працюю два дні, й два дні маю вихідних. Але буває, що й у вихідний потрібно вийти на підміну когось. Пасажирські перевезення та підвіз води – це різне. Коли перевозиш людей, то бувають різні пасажири й не в найліпшому настрої, тому там більше відповідальності. Перед тим, як вийти на маршрут, ми обов'язково проходимо перевірку у лікаря, лише після цього нам дозволено сісти за кермо», – сказав Віктор.
На першу локацію вирушає трамвай, де знаходиться три бочки з водою. Одна місткість розрахована на 1000 літрів води. Згідно з графіком, на одній локації трамвай стоїть близько однієї години. Віктор говорить, що люди набирають воду по різному.
«Буває, що можуть всю воду набрати на першій локації. Буває, що за дві-три. Коли закінчується вода, то вертаємось в депо, наповнюємо баки та знову повертаємось до підвозу. Вода є безплатною, кожний може набрати собі за потребою. Інколи хтось не встигає набрати води, коли нам вже потрібно їхати, ми з розумінням ставимось і можемо затриматись на дві хвилини, наприклад. Люди зазвичай дякують, це приємно», – сказав водій.
Воду носити не важко, дійсно важко – нашим військовим
Жителька Миколаєва Ельвіра майже щодня набирає воду, яку підвозить електротранспорт.
«Як тільки почали возити воду, то я тут набираю. Мені так зручніше. Вода гарної якості, використовую воду для приготування їжі, заварювання кави, чаю тощо», – каже жителька.
Інший житель міста Сергій бере воду з трамвая раз в три дні.
«У нас є на районі й стаціонарні точки. Але з електротранспорту більш зручно, тому що мені так ближче до дому. Так, в основному користуємось водою з крана, тобто для побутових потреб. А очищену п’ємо, готуємо їсти», – каже Сергій.
Микола набирає на локації трамвая 80 літрів води. Чоловік зазначив, що цього об’єму для них з дружиною вистачає десь на два тижні.
«Дякую підприємству, що возять воду щодня. Для мене ця локація дуже зручна, хоча тут на районі є ще кілька стаціонарних точок. Дружині сподобалась якість води, тому тепер я набираю лише тут. Буває так, що можу набрати воду, щоб мати невеликий запас. Воду носити не так важко. Дійсно важко зараз нашим військовим, а воду поносити – це так, зарядка, я вважаю, щоб цілий день вдома не сидіти», – говорить миколаївець.
«Люди задоволені, коли ми привозимо воду»
Напарниця Віктора – також водійка трамвая Раїса. Вона працює на підприємстві вже понад 40 років.
«Я й воду підвожу, й можу виходити на пасажирські маршрути. Люди задоволені, коли ми привозимо воду. Люди дуже звикли до графіка. Коли ми під'їжджаємо, то вони вже чекають. Бувають інколи й затримки, з різних причин. Миколаївці із розумінням до цього відносяться. Хоча чула, що дехто дзвонить у разі затримки й на підприємство», – каже водійка.
Раїса зазначила, що люди вже впізнають водіїв та навіть вітаються. Коли пенсіонерам та пенсіонеркам, які зазвичай використовують візок, важко, то водійка може й допомогти при нагоді перетягнути воду через дорогу.
За майже годину роботи точки, воду з трамвая набрало кілька десятків людей. Люди дякували водіям проходячи повз.
Нині з кранів Миколаєва досі тече солона вода, яка визнана придатною лише для побутових потреб.
Станом на 10 травня в місті працює більше сотні точок очищеної води, яку містяни отримують безкоштовно. Питання відновлення питної води у кранах є коштовним та довготривалим процесом.